ONDERSTROOMMONITOR

Met de Onderstroommonitor houd je een vinger aan de pols van de Onderstromen in de samenleving: Wat speelt er ècht deep down in de belevingswereld van grote groepen Nederlanders? Welke marktveranderingen, disrupties, maatschappelijke onrust of stille revoluties kan dat voortbrengen? En hoe kun je daar als organisatie op inspelen?

ONDERSTROMEN

Onderstromen zijn sterke gemeenschappelijke behoeften bij hele grote groepen in onze samenleving. Daar zijn er nogal wat van, zo blijkt uit ons continu Onderstroomonderzoek. Of het nou gaat over supermarkten, verzekeringen of gezondheidszorg; iedere keer blijkt dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking eigenlijk een systeemwijziging wil. Er is niet voor niets sprake van een langdurig en groeiend institutioneel wantrouwen. Onder bijna alle grote domeinen in onze samenleving stroomt een onderstroom van onrust.

WAAROM DEZE MONITOR

Één. Omdat veel organisaties moeite hebben deze 'sleeping giants' in onze samenleving te zien. Vaak is er sprake van grote passie voor het eigen vakgebied waardoor het breed naar buiten kijken geen vanzelfsprekendheid is. Tel daar een streven naar operational excellence bij op en je hebt al snel een perfect lopende organisatie, die echter weinig oog heeft voor wat er in de samenleving broeit of bloeit. Maar voor strategische wendbaarheid, om adequaat te kunnen reageren op grote veranderingen in je doelgroep, heb je juist een brede blik naar buiten nodig. Breder dan alleen je eigen domein of markt. Want in die breedheid zie je de dwarsverbanden en door die dwarsverbanden kun je scenario’s zien en voorspellingen doen. Die brede blik naar buiten, is wat de Onderstroommonitor biedt.

Twee. Omdat er heel weinig ècht goed Onderstroomonderzoek wordt gedaan. Je kunt voor een bredere blik naar buiten niet alleen vertrouwen op bestaand onderzoek en wat media daarover schrijven. Het meeste markt- en zelfs wetenschappelijk onderzoek blijft qua doelstelling en vraagstelling binnen de bestaande kaders van de samenleving en is in die zin vaak zelfbevestigend. Dat is geen conspiracy, maar een gebrek aan breder, dieper en hoger kijken dan je neus lang is. In die zin zijn we behoorlijk kritisch op onze onderzoek-vakbroeders en doen wij het anders. Wij kijken niet naar oppervlakkige meningen en beleving, maar naar wat de gewone gemiddelde Nederlander ècht wil, als je hem de ruimte geeft om ècht zichzelf te zijn, open, zonder kaders.

METHODE

Wij hebben naast de onderzoeksprojecten voor opdrachtgevers (zoals DELA, Ministerie LVVN, Consumentenbond, Kruidvat) ons eigen Onderstroompanel. Zes keer per jaar (en als het moet vaker) steken we de thermometer in de Nederlandse samenleving. En, met excuus voor de plastische omschrijving, wij steken hem dieper en laten hem langer zitten.

  • Dit doen we als Onderstroombureau al sinds 2020 (eerste lockdown) en als onderzoekers al veel langer.

  • Iedere twee maanden bespreken we een groot relevant thema of markt.

  • Dat doen we middels kwalitatief onderzoek, diepgaande gesprekken in de vorm van vier tot zes groepsdiscussies.

  • In de loop van de jaren hebben we zo al met duizenden respondenten gesproken over de grote thema's in de Nederlandse samenleving.

  • Op die manier bouwen we met ieder monitoronderzoek cumulatief kennis op over de Onderstromen in Nederland.

JOUW MONITOR

Wil je als organisatie een vinger aan de pols houden van de Onderstromen in samenleving? En in jouw markt of domein? Dan hebben wij daar verschillende abonnee-vormen voor. Eigenlijk kan bijna alles. Van twee-maandelijkse update-rapporten tot strategie-spiegelsessies. Van Onderstroom workshops tot zelf meeluisteren en meepraten in het panel. Van hotline tot input voor je jaarverslag. Iedere abonnee-vorm is dus tailor made.

Denk je dat de Onderstroommonitor van waarde kan zijn voor jouw organisatie, neem dan contact met ons op. In een vrijblijvend intake-gesprek vertellen we je graag meer over relevante Onderstromen in jouw markt en bekijken we hoe de Onderstroommonitor jouw organisatie kan helpen om beter naar buiten te kijken.

Maarten Savelberg
maarten@onderstroombureau.nl
+31 6 54 69 60 38
LinkedIn

Mechteld Janssen
mechteld@onderstroombureau.nl
+31 6 21 85 45 33
LinkedIn